Nadat ik me vorige week zaterdag gewogen had en mijn eerste afvaldagboekje schreef, begon ik mijn tweede week weer met goede moed en genoeg motivatie om weer te knallen. Ik begon met met een stevige workout en zette mijn goede voornemen door. Vandaag dus mijn tweede update over mijn afvalproces. Benieuwd hoeveel ik deze week ben afgevallen? Lees dan snel verder.

Ik hield me dus goed aan mijn eetschema en trainingen. Toch bleef mijn gewichtsafname een beetje hangen. Woensdag was ik zo nieuwsgierig dat ik besloot mezelf even te wegen. Eigenlijk mag ik me van mezelf maar één keer per week wegen, op zaterdag, maar mijn nieuwsgierigheid won de strijd. Ik baalde meteen toen ik zag dat ik in vier dagen tijd slechts 100 gram was afgevallen. Want dat is natuurlijk helemaal niets… Ik hoopte toch wel een paar honderd gram kwijt te zijn, maar helaas. Ik begreep er echt helemaal niets van. Ik hield me juist zo goed aan mijn eetschema en bewoog genoeg, misschien eigenlijk wel te veel. Waarom viel ik dan toch niet af? Ik raakte lichtelijk in paniek en wilde haast alweer opgeven. Ik deed zo hard mijn best, waarom gebeurde er niets?!

Ik zocht contact met mijn personal trainer om mijn frustratie uit te spreken. Hij attendeerde mij erop dat het aan heel veel dingen kon liggen. Misschien hield ik wel wat meer vocht vast dan normaal, zaten mijn darmen vol (hehe TMI, but I don’t care) of waren mijn hormonen een beetje van slag. Joost mag het weten. Ik vertelde hem wel dat ik dat afgelopen weekend veel stress had ervaren. ‘Aha!,’ zei hij daarop. ‘Dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.’ Hij leerde me dat je door stress het Cortisol hormoon aanmaakt, een hormoon wat ervoor zorgt dat je vet sneller opslaat. Zou dat het geweest zijn?

Ook zei hij me dat ik mijn verwachtingspatroon moet aanpassen. Als ik mijn verwachtingen zou bijstellen en tevreden zou zijn met elke gram die er af gaat, zou ik minder snel teleurgesteld zijn. Daar zat wat in. Maar tegelijkertijd ben ik bang, dat als ik minder streng ben voor mezelf, ik er weer te makkelijk over ga denken en mijn doel uit het oog verlies. Hoe dan ook, er blijft uiteindelijk maar één optie over. En dat is gewoon doorgaan. Dan zal ik uiteindelijk mijn doel bereiken. Opgeven is geen optie.

Dus we gingen gewoon door. De rest van de week hield ik me ook netjes aan mijn eetschema en trainingen. Dus wat de weegschaal ook zegt. Ik mag alsnog trots zijn op mezelf, want ik heb het goed gedaan deze week. En waar het dan aan ligt dat ik niet ben afgevallen mag Joost weten. Op het moment van schrijven weet ik nog niet of ik na woensdag nog ben afgevallen, want net als een echt dagboek schrijf ik hier elke dag een stukje in over hoe de week verliep. Vandaag is het dus vrijdag. Morgen is het moment van de waarheid.

Tijd voor de statistieken! Hoeveel ben ik deze week afgevallen?

Mijn start gewicht op 13-02-21 was: 75,7kg
Mijn streefgewicht is: 58,2kg
Afgevallen in week 2: 0,3kg
Totaal afgevallen: 1,3kg
Mijn gewicht op 27-02-21 is: 74,4kg
Hoeveel kilo’s nog te gaan: 16,2kg

Toch ben ik een beetje teleurgesteld over mijn resultaten en ik weet nog steeds niet waar het door komt. Deze week maar 300 gram kwijtgeraakt. Wel heb ik volgens de weegschaal mijn vetpercentage met 0,4% verlaagd en is mijn spiermassa met 0,3% omhoog gegaan. Dit zou kunnen verklaren waarom er qua gewicht niet veel veranderd is. Al met al dus prima resultaten, maar alsnog zie ik dat het liefst terug in de getallen op de weegschaal die omlaag gaan om me er goed over te voelen. Maar zo wil ik niet denken. De getallen op de weegschaal zijn niet het belangrijkste. Het gaat om je vet- en spiermassa en deze zijn beide verbeterd, dus ik ben nog steeds goed bezig. Mijn trainer zegt ook dat het vaak niet samen gaat; afvallen en spieren opbouwen. Meestal gaat het om en om. Als je een week niet echt gewicht kwijtraakt, maar wel spieren opbouwt, val je vaak die week daarna ook af qua gewicht. Dus daar hopen we dan maar op. We zullen het volgende week vanzelf zien in de volgende update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *